Open og den samfundsnyttige myndighedsudøvelse

Dette indlæg sætter fokus på hvorfor åbne betingelser, fx i form af åbne licenser for informationer, men også i form af open-source for software, ikke bare er nørdet, men faktisk også er væsentligt, når vi taler om den samfundsnytte vores myndigheder skal levere.

Hvad betyder det for vores samfund at det er åbent? Det er et af de spørgsmål vi forholder os til i OpenDenmark, og i dette indlæg kigger vi på kommuner og myndigheders rolle i dette forhold.

Åbne kommuner cc-by OpenDenmark

Både i OpenDenmark men måske i endnu højere grad hos foreningen OS2, får vi nogle gange henvendelser, hvor man oplever at personen, man taler med, både ønsker at gøre noget godt, og samtidig synes at det er forbundet med ekstra besvær at vælge åbne løsninger.

Ofte afstedkommer snakken om åbne licenser og open source også at en jurist tages med på råd. Men deres rolle kan nogle gange blive afgørende for udfaldet, selv om deres rolle jo dybest set blot er at rådgive omkring det lovlige i det der vælges. For at styrke både kommuner og deres jurister i forhold til spørgsmål som konkurrenceregler, samfundsnytte, eu-lovgivning og kommunalfuldmagter etc. har OS2 fået udarbejdet et notat.

OS2 har bedt Kammeradvokaten om at kigge på spørgsmålet om det at vælge åbne løsninger overhovedet peger ind i kommunalfuldmagten og de øvrige love og rammer, som fx en kommune skal agere indenfor. Det er der kommet dette notat ud af, og man kan på dette indlæg på OS2.eu , blandt andet læse nogle udtalelser fra en jurist og en digitaliseringschef, hvad notatet reelt kan påvirke og betyde.

Fra OpenDenmark vil vi gerne bidrage med 10 afgørende forhold, som gør, at vi mener, at alle kommuner i Danmark skal kigge mod det åbne.

10 gode grunde til at åbne din kommune

  1. Det åbne kan gøre samfundsnytte.
  2. Indholdet kan videndeles smidigt mellem kommuner – det kan betyde bedre samarbejde, bredere fundering af faglig kompetence, en ordentlighed omkring det “at låne” af hinanden, fordi man nu lærer at kreditere kilderne og mange andre fordele.
  3. Som politiker vil det give større muligheder for at omsætte visioner til handling, eftersom at der er færre forhindringer. Det betyder også at man oftere vil kunne undgå at skulle snakke udenom, forklare hvorfor noget ikke kan lade sig gøre eller på andre måder agere bagslæbende og dummere end man vil.
  4. Frihed til at skifte leverandør giver større smidighed i materialets liv, opdatering, tilpasning. Men også en tryghed for markedet af leverandører, at der er en gennemsigtighed omkring produktet og vilkår for udbudsopgaver. (Og så kan man som leverandør glæde sig over at opfølgende opdateringer, service, drift, hosting, oversættelser etc. måske nemmere kan komme i spil, hvis man ikke fik den første opgave).
  5. Borgere, der ønsker at bruge indholdet, kan gøre det. For dem vil kommunens arbejde dermed være en ressource, som det har været meningsfuldt at anvende
  6. Informationsfriheden styrker ytringsfriheden – og omvendt. Så når kommunens informationer må bruges i argumentation, uanset om det er som citat, et større uddrag, medier, data – så har den demokratiske proces et robust og fælles grundlag for at diskutere.
  7. Just because, that if you are not a native Danish speaking person, you still might want to know what is going on. And you still might want to participate.
  8. Lad det åbne smitte. Åbner kommunen informationer under eksempelvis cc-by-sa, så kan de også få noget igen. Samspillet mellem borgere, virksomheder, foreninger, organisationer, myndigheder etc. er dermed i stand til at berige hinanden.
  9. Medborgerskab og fællesskab handler om at måtte deltage. Når en borger finder noget, der kan rettes, opdateres eller som måske kan tilpasses andre behov, kan deres bidrag betyde at kommunen får hjælp, men også at kommunen får hjælp, de kan bruge til at hjælpe andre.
  10. Kommunen er stærkest. Ingen borgere eller virksomheder er på samme måde i stand til at gøre så væsentlig en forskel for så mange, som en kommune. Når kommunen er lukket…..

Det at åbne op handler ikke om at give noget. Det handler om at være ansvarlig. Det handler om at kunne indgå i et fællesskab. Fællesskaber handler om at noget mere flydende end at skulle give og tage. Det handler om at være noget for hinanden og kunne være nyttig og hjælpsom. Sjovt nok så er hjælpsomhed ofte også dejlig for den, der får lov til at hjælpe.

Hvad er løsningen

Løsningen, er ikke én løsning. Men der er fx ingen tvivl om at dem der går forrest og dem, der har de største ressourcer og ansvar, har de bedste betingelser for at gøre noget. Dermed peger pilen på Christiansborg, sekundært måske på KL, og herefter på de enkelte kommuner og byråd. Men sidst og ikke mindst, så skal vi alle stille krav om at der bliver åbnet op. Borgere, redaktører, foreninger, fonde, leverandører, organisationer, turister, erhverv, museer, arkiver – vi skal alle på banen og sætte fokus på at det er indlysende at vi i et informationssamfund – har informationsfrihed.

Og husk: Det er en pil, der peger. Ikke en finger. (Endnu).

Filsø Ellipsen cc-by Varde Kommune

Vi skal altså i gang med en omstilling af vores håndtering og brug af ophavsret. Det er måden vi beskytter eller åbner, der skal ændres.

Det er dermed meget enkelt og faktisk ikke nogen større proces. Der vil være nogle jurister, som skal sikre forløbet ikke møder problemer, og de kan nu også finde argumenter og formål beskrevet i det nye papir som OS2 har fået udarbejdet.

Set indefra

Det er bestemt ikke sådan at det er fremmed for kommunerne at tænke åbent. Det er der utallige eksempler på når man besøger OS2, og et af de indlæg vi kan anbefale i den forbindelse er fx projektleder ved Københavns Kommune, Allan Grauenbæks indlæg om “hvorfor skal Open Source være så svært

Artiklen sætter fokus på open source – altså software, men i dette indlæg, hvis

Åbne kommuner cc-by OpenDenmark. Skrevet af Peter Leth, d. 23. juni 2020.

Kilder:

Billedet til blogindlægget “Kunstprojekt” cc-by Varde Kommune. Varde Kommune har en aktiv Flickr-konto, hvor de udgiver deres billeder under en creative commons licens. Læs mere om deres historie her.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *