FOLKEOPLYSNING

Open for dig som borger og medborger

Der er mange vinkler at trække frem, når det handler om hvad Open betyder for dig og mig som borgere, og det vil vi kigge nærmere på, på denne side. 

Det kan være i relation til vores rolle som medborgere i et demokratisk samfund, hvor vores adgang til troværdig og valid viden er forudsætningen for vores politiske valg. 

Det kan være i relation til at kunne agere, være den man er, kunne ytre sig og kunne deltage i det, der optager en. 

Det kan være i forhold til at kunne indgå i fællesskaber, på betingelser, der er fair og gennemsigtige, sådan at man føler sig velkommen og anerkendt for sit bidrag. 

Og endelig kan man også trække frem at open kan spille en rolle for vores personlige muligheder for at vores viden, udtryk og værker kan deles med andre, såfremt vi måtte ønske det. 

Sat lidt på spidsen kan man sige at Open i en eller anden form, kan have væsentlig betydning for dig uanset om du er forbruger eller frembringer. 

Og uanset hvordan du vender og drejer det, så giver Open dig flere valgmuligheder i din tilværelse end det lukkede gør. 

Så hvad skal der til?

I forhold til hvad OpenDenmark kan gøre for den enkelte borger, er der to sider af sagen.

For det første er der behov for at vide hvad det vil sige at noget er åbent, og hvordan man kan agere i dette felt.

For det andet er der selve det at deltage – enten ved at finde og bruge indhold eller ved dele sit indhold under åbne betingelser.

Så velkommen til denne side, hvor vi kigge på hvordan du kan lære dine muligheder at kende.

Blåvandshuk Fyr cc-by Varde Kommune

Open Edu-camp

OpenDenmark har hermed fornøjelsen at kunne invitere til vores første Open Edu-camp. Et arrangement over to dage, hvor vi kigger på de behov og muligheder

Read More »

Lad os åbne vores kommuner!

Open og den samfundsnyttige myndighedsudøvelse Dette indlæg sætter fokus på hvorfor åbne betingelser, fx i form af åbne licenser for informationer, men også i form

Read More »

Åbenhed sænker smittetrykket

En af coronakrisens centrale udfordringer er at sikre troværdig og robust information til alle. Heldigvis kan vi med teknologi og åbne licenser sprede viden hurtigere

Read More »

Gymnasiekemi.com

I Gentofte arbejder Jonas Niemann. Som gymnasielærer i et naturfag er han klar over at han ofte står med opgaver, der kræver gennemgange flere gange.

Read More »

micro:bit i skolen

Da micro:bit blev et nationalt projekt for alle landets 4. og 5. klasser for et par år siden, var der basis for at programmering og

Read More »