FOSDEM

Kategori Arrangementer

Bruxelles 1.-2. februar 2025.

Forestil dig et universitet der i to dage danner rammen for ca 8000 gæster, 1100 oplæg fordelt på 35 spor. Forestil dig at alle kan deltage uden at tilmelde sig. Forestil dig at det hele spiller og fungerer! Forestil dig at alle brænder for open source og teknologi. Så har du Fosdem!

I dette indlæg vil jeg prøve at tage dig med rundt i nogle af de oplevelser disse dage har givet mig. Hvis du synes det lyder spændende, så sæt weekenden i kalenderen og rejs med OpenDenmark til Bruxelles i 2026.  

Først og fremmest, så lad mig starte med at dele de informationer som Fosdem selv har. De er alt andet lige bedre til at forklare hvad der har været på programmet. 

Besøg Fosdem.org

Nogle oplevelser om kodning og undervisning.

Nogle af de indtryk jeg tager med mig er de oplæg, der handlede om brugen af kodning for begyndere, og hvordan forskellige projekter har grebet det an. Har man som i Snap arbejdet med logikker fra blokke eller puslespilsbrikker eller har man, som i Hedy, haft en tilgang til arbejde mere tekstrettet, men så til gengæld lavet nogle logikker, der tillader flere stavefejl og gjort indlæring af python til opgaver, der også kan løses på ens eget modersmål. 

Jeg havde også stor fornøjelse af at høre hvordan man, ud fra Snap, arbejdede både at gøre blokprogrammeringen avanceret og anvendelig omkring datahåndtering og bearbejdning, sådan at brugerne med tre typer hyperblocks også kunne lave analyser i datasæt. Sidst min ikke mindst er Snap også blevet udviklet videre til også at kunne bruges til 3D-programmering, hvilket kun gør værktøjet og blokprogrammering endnu mere omfattende.  

Nogle oplevelser fra standene.

Fosdem er stort og jeg forsøgte at klemme ca 3 timer ind til også at besøge de mange områder med udstillinger og stande. 

Lad os starte med computerspillet 0 AD, som bringer os tilbage i tiden med et stort computerspil. Det der fangede min interesse ud over at spillet så lækkert og omfattende ud, var Creative Commons licensen, som stod og strålede nederst på deres materiale. Sådan noget, glæder mig, og jeg spurgte derfor hvad der lå bag beslutningen om at give deres spil en cc-licens. 

Forklaringen var at de første udviklere, der vist begyndt på spillet omkring 2009, måtte erkende at de undervejs i processen fik børn og en familie at tage sig af, og at de derfor nok ikke ville nå i mål. Så for at forlade deres arbejde på en måde, der kunne gøre videreudviklingen mulig, valgte de en Creative Commons licens. Jeg har tidligere været ud og sige at hvis skal huske at åbne døren bag os, når vi går. I den samme betydning som spiludviklerne valgte; at forlade noget, du ikke skal bruge længere, med en åben licens.    

Nu hvor vi er ved spillene, så var italienske Luanti, der tidligere har været under navnet Minetest, også et scoop at opleve. Dels havde de et super veloplagt og sublimt oplæg, hvor de lige gennemgår at de har det Minecraft Edu som vi alle har lyst til, med mange flere funktioner og muligheder, og så under åbne licenser på det hele. Så Luanti kommer selvfølgelig til også at få et portræt og noget opmærksomhed på Tools for Alle.  

Nogle oplevelser fra oplæggene.

Det kan være svært at sige noget bestemt om oplæggene overordnet. Men fælles for dem, er den særlige oplevelse at tingene virkelig fungerer, oplæægsholderne er forberedte og i alle rum sørger en række dygtige frivillige for at tingene spiller. Dét er virkelig fascinerende og samtidig får det mig virklig til at tænke på den metafor man tidligere har haft om Wikipedia, at det burde ikke fungere i teorien, men det virker i praksis. 

 

fortsættelse følger

 

Fosdem 2025 cc-by-sa OpenDenmark

Billede af rummet Janson med plads til 1200 gæster. Fra åbningen i 2012 af Enrique Pejoro, cc-by-sa, fra Wikimedia Commons.

OpenDenmark er for alle, der vil forstå ophavsrettens og digitaliseringens potentielle gevinster.

Åbent indhold tillader at du tager imod det, oplever det og interagerer med det.

“Har du brug for medier – så besøg Medier for Alle.”

“Alle har ret til at kende åbne værktøjer. Så kender man i det mindste sine valgmuligheder ”

Støt

1 swipe på mobilen, tak

Du kan støtte os med på mobilepay 17 20 80